Al in 1967 hebben psychiaters Holmes en Rahe onderzoek gedaan onder 5000 medische patiënten naar het effect van stressvolle gebeurtenissen in een mensenleven op hun gezondheid. Ze hebben de resultaten opgenomen in een Social Readjustment Rating Scale (SRRS). In deze schaal staat op nummer 1: dood van een partner. En op een verrassende tweede plaatst staat scheiden. Scheiden is volgens Holmes en Rahe een grotere stressfactor dan gevangenisstraf of ontslag! Het raakt alle facetten van ons leven.
Wanneer vertellen dat je gaat scheiden?
Uiteindelijk moet je je werkgever inlichten dat je gaat scheiden. Je komt namelijk in een ander belastingtarief en je werkgever moet de wijziging in je burgerlijke staat verwerken in de salarisadministratie.
De ene kant
Het kan prettig zijn om je manager en collega’s direct in te lichten over je scheiding. Zo hebben ze meer begrip voor je situatie en kunnen ze je eventueel ontlasten als het je te veel wordt. Ook is het makkelijker om vrij te nemen als je een afspraak met je advocaat of mediator hebt. Er zijn genoeg mensen, zelfs manager, die zich in jouw situatie zullen kunnen verplaatsen. Scheidingen komen tegenwoordig behoorlijk veel voor. Probeer je scheiding positief aan te wenden; het delen van je scheidingservaringen kan je band met collega’s versterken. Zorg er wel voor dat je ook over andere onderwerpen praat en dat je ook naar hun belevenissen blijft luisteren.
Je werkgever kan zelfs bereid zijn je te helpen. Denk aan salarisverhoging om te zorgen dat je de woning op je eigen naam kunt krijgen.
De andere kant
Soms is het beter om je werkgever en/of collega’s niet direct te vertellen over je scheiding, met name als je:
- een tijdelijk contract hebt;
- in aanmerking komt voor een promotie;
- geen goede relatie met je manager of werkgever hebt;
- je werkgever niet erg sociaal is ingesteld.
Werkgevers en managers zijn (terecht?) bang dat je minder gericht bent op je werk, dat je productiviteit afneemt en dat je je misschien eerder ziekt meldt. Ze zouden kunnen denken dat je werk zult afschuiven op je collega’s.
De verheffende kant
Wacht totdat je de eerste stortvloed aan emoties hebt verwerkt. Heb je een proefcontact wacht dan zelfs totdat de formaliteiten bijna zijn afgerond. Zeg je werkgever dat je, ondanks je privésituatie, je werk niet laat verslonzen. Ook kun je vertellen dat je je werk juist een prettige afleiding vindt. Dat het ritme je goed doet. Verder kun je uitleggen dat zijn of haar begrip jou extra motiveert.
Wees open en niet naïef. Je leidinggevende is niet je vriend(in) en ook geen lifecoach of therapeut. Je wordt door deze persoon beoordeeld over de manier waarop je je werk doet. Zet eerlijk voor jezelf op een rijtje hoeveel tijd je denkt nodig te hebben voor het regelen van zaken en geef dat duidelijk aan. Heb je meer tijd nodig om orde op zaken te stellen en je leven op te pakken, zorg dan dat je tijdig professionele hulp inschakelt.
Ziekteverzuim door scheiding?
Scheiding op zichzelf is natuurlijk geen reden om je ziek te melden. Toch kunnen de emoties rond scheiding je behoorlijk ziek maken. Scheiden is een rouwproces. Ook de zorgen rond financiën, verhuizen en stress kunnen flinke energiezuigers zijn en je moe maken. De vraag is of het een oplossing is wanneer je weken thuis zit (wordt het daar beter van of verergert dat de toestand?). Maar misschien kan er tijdelijk een aanpassing worden gedaan op werktijden, taken. In ieder geval dus belangrijk om hulp te zoeken als het je erg aangrijpt en het je werk mogelijk beïnvloed.
‘Uit onderzoek van TNO (2007) blijkt dat werknemers in de periode van hun scheiding tussen de 1,5 a 2 keer vaker ziek zijn, dan werknemers die daar niet mee te maken hebben. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat in de jaren voor de scheiding het verzuim toeneemt. Dit is dan ook een signaal dat een leidinggevende kan opvangen, waaruit geconcludeerd kan worden dat er wat aan de hand is met de werknemer. Voorkomen is beter dan genezen.
Komt de scheiding door het werk?
Hoewel een veel gehoord verwijt in echtscheiding is: “Je bent altijd aan het werk!”, is dit toch niet de echte reden voor de scheiding. Het feit dat iemand veel werkt heeft een diepere oorzaak. Door hierover te praten, komt deze meestal wel naar boven. Als werkgever heb je de taak om goed op te letten als iemand veel en lang overwerkt en daar iets mee te doen en het bespreekbaar te maken.
Wat kan de werkgever doen?
Tips voor leidinggevenden:
=> omdat de werknemer in een emotionele tijd zit (eerste pijler) lukt het deze niet altijd om creatieve oplossingen te bedenken. Dat is dus aan jou! Als werkgever kun je vanuit het overzicht vragen stellen.
=> door goed voor je werknemer te zorgen op de manier die bij deze past, krijg je een goede band en dit bevordert de loyaliteit. Daarbij gaat het vooral om het vragen stellen.
Het privé-leven van de werknemer gaat de werkgever op zich niet aan. Zijn gezondheid wel.
Een gesprek kan geen kwaad en de werknemer kan zelf aangeven in hoeverre hij of zij hierover wil spreken.
Meestal wordt meedenken en af en toe een gesprek gewaardeerd.
De te bespreken onderwerpen beslaan alle gebieden van het leven, bezien vanuit het perspectief van werk.
Werk geeft zingeving, structuur, inkomen, afleiding, erkenning, teamgevoel.
Gezondheid zorgt voor veerkracht, ontspanning, energie, balans, weerbaarheid.
Kinderen spelen een fundamentele rol in het leven van de mens.
Wonen en financiën vormen een essentiële basis en zorgen voor zekerheid.
Sociale netwerk biedt feedback, oplossingen, stoom afblazen, plez
In het boek: “Opgewonden Standjes en Bevredigende Oplossingen“, vind je voorbeelden hoe je dit soort lastige situatie bespreek maakt en aanpakt.