Het belang en verlangen van het kind is in hoofdlijnen overeenkomstig de ontwikkeling door de drie pijlers van het Evolutie Systeem:
1. Fysieke en emotionele veiligheid en een loyale band met beide ouders en familie.
2. Het in vrijheid ontwikkelen van een eigen mening, verschillende kanten kunnen zien, eigen keuzes kunnen maken en leren onderhandelen. Sociale contacten zijn daarvoor onontbeerlijk.
3. Leren een overzichtspositie in te nemen door kennis te nemen van de standpunten en belangen van alle betrokkenen en de verschillende zienswijzen te combineren.
Om dit belang te waarborgen zijn niet alleen de ouders nodig. Er is een Afrikaans gezegde dat stelt: “Je hebt een dorp nodig om een kind op te voeden”. Betrek standaard de omgeving in netwerkgesprekken: de mensen die betrokken zijn bij en kennis hebben van de situatie, de problematiek en de dynamiek en die extra informatie kunnen geven: familie, vrienden, school en hulpverlening (zoals gezinsvoogd, gedragsdeskundige, huisarts, wijkagent e.d.).
De juridische basis voor het betrekken van familie ligt in artikel 1:377a lid 1 BW, het verplichte ouderschapsplan en de Jeugdwet.
Het kind heeft recht op omgang met zijn ouders blijkens art 1: 377a BW en het verplichte ouderschapsplan. Het recht op omgang is een fundamenteel recht van ouder en kind. Ieder kind heeft recht op een ongestoorde band met zijn ouders en het is de plicht van ouders om de band tussen het kind en de andere ouder te behouden en versterken. Kunnen of doen de ouders dit niet zelf, dan heeft de overheid de taak daar zorg voor te dragen. Deze uitvoeringstaak ligt bij de gemeente en Jeugdzorg op basis van de Jeugdwet.
De juridische basis voor het betrekken van familie ligt in artikel 8 van het Europees verdrag voor de rechten van de mens beschermt dit recht van de eerbiediging van het recht op ‘family life’
Door het organiseren van de netwerkgesprekken door Jeugdbescherming en onder leiding van twee mediators wordt het kind in een veilige omgeving blootgesteld aan verschillende meningen en visies.
Het kind krijgt informatie, perspectieven en adviezen aangereikt van veel verschillende kanten. Het is en blijft vrij om zelf de keuze te maken of een synthese te maken tussen alle verschillende visies. Maar wel vanuit een volledig overzicht. Het kind (en de ouders en omgeving) krijgt zo een completer beeld van de situatie.